tirsdag den 16. september 2014

Konsten att sy en folkdräkt på mindre än en månad.


Just nu är jag i slutspurten med min folkdräkt. Den måste vara färdig före fredag så jag har sytt  en massa för hand, broderat så fingrarna blöder (stack en nål av misstag i tummen och fick en infektion) och symaskinen har kört från 07,30 till 23,30 varje dag.

När jag har läst om processen att sy en dräkt beskriver man hur kvinnor sparar ihop pengar till varje del för sig själv och hur man syr sig en dräkt under flera år.

Instruktionerna är otydliga och jag inser att firman som säljer dräkt-kittet tjänar mer pengar på att sy dräkterna färdiga för kunden. Envisa och fattiga folk som jag måste helt enkelt vara utbildade sömmerskor för att klara slutföra projektet. 

Tur att jag lärde att sy som barn. Alla åren innan dräkten har bara varit ett enda förberedande.

Till alla er som ändå tänker sy er egen folkdräkt har jag följande råd:

  • sy en testversion av livet och alla andra till synes komplicerade delar, innan du klipper i det dyrbara tyget. Jag använder gamla utslitna lakan att testa med.
  • Klipp extra bred sömsmån till testlivet så du kan justera om du behöver bredare liv. 
  • Om du behöver ett smalare eller bredare liv än mönstret ska du alltid lägga till/ta bort tyg i sidsömmen.
  • Dela upp stora svåra arbetsmoment i flera lätta arbetsuppgifter och låt handarbetet ta sin tid. Att sy en folkdräkt på 3½ vecka är vansinne. Du får 16 timmars arbetsdag och PTSD (Post Traumatiskt Stressyndrom).

Nu måste jag sluta. Ännu en 16 timmars dag imorgon, suck.

Sköt om er vänner,

Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar