onsdag den 13. december 2017


Om stress och att vara snäll mot både andra 
och sig själv.



I dessa stressiga tider blir vi ibland så upptagna av att prestera, om det så är på jobbet, i hemmet eller online i sociala medier. 

Prestationskravet leder ibland till att vi misslyckas med allt och inte inser att det är stressen i sig själv som är problemet.

Nu när vi är så uppkopplade till våra sociala medier känns det än viktigare att visa hur trevligt, kul eller perfekt vi har det.  

Varje elegant upplagd tallrik mat på vårt bord, bilder på julpynt och julmys som vi delar på sociala medier ökar perfektionskraven vi sätter för oss själva.

Vi hoppar på hela prestationscirkusen och stressar för att vi tror vi måste ha en perfekt jul. En stress som vi så sprider vidare så att alla i omgivningen märker det. 

Stress är smittsamt. Det påverkar alla.

Jag har gjort en del självrannsakan och jag har insett att stress gör mig mindre snäll mot andra i min omgivning. 

Det är som att jag får tunnelvision och bara klarar av att se en sak åt gången. Så vill jag inte vara, det är inte rätt mot alla människor omkring mig. 

Kanske är det också så med alla andra vi möter i vardagen. 

Enligt ROKS, Riksorganisationen för Kvinnojourer i Sverige och enligt statistik från BRÅ, drabbas över 2000 kvinnor av våld under julhelgen. 

Våldet eskalerar under juldagarna och blir ofta grövre än under resten av året. Vi tillbringar mer tid med varandra. Ibland kanske för mycket. 

När man är extra många på samma plats blir det svårare att finna lugn och ro och ett ögonblick att avstressa.

Man kanske dricker för mycket under helgen och det gör stubinen kortare och det igen leder till konflikt och våld i många nära relationer. 

Kvinnojourerna överbelastas under julhelgen. Det är inte hur vi vill ha det.

Hur ska vi förändra och förbättra våra möjligheter att få en jul utan våld och konflikter?

Jag har inte ett perfekt svar på den frågan. Vi kanske får hitta flera lösningar som gemensamt kan leda vidare till en förbättring. 

Jag tror att vi måste bli bättre visselblåsare och berätta om när vi upplever folk i vår omgivning far illa. Kanske är vårt vittnesmål en räddning för offret vi hör få stryk i natten.

Vi måste bli bättre medmänniskor helt enkelt.

Sköt om er vänner,

Maria



Ingen kommentarer:

Send en kommentar