fredag den 23. februar 2018


Om ord som svider


Språket omkring oss ändrar sig konstant och vi säger saker som man aldrig använde tidigare i dagligt bruk. Orden vi använder är allt hårdare, grövre och mer kränkande.

Hur detta har hänt är jag inte säker på. Kanske ligger orsaken i hur vi påverkas av språkbruket i media. 

Om man ger andra människor grova tillmälen och svär i dagligt tal förnedrar man både sig själv och andra människor.

Ord har betydelse, ord kan såra och när du har kallat någon annan person något sårande eller kränkande kan det inte bara raderas bort. 

Det är en slags mobbning.

Ett kränkande namn kan driva någon till självmord eller depression. Ord kan vara ett sårande vapen.

Som barn kommer jag ihåg hur jag ofta blev mobbad under min skolgång. 

En dag hade vi sexualundervisning på schemat. 
Vi fick hela anatomiförklaringen och senare, på rasten efter lektionen, blev jag kallad "labia" av killarna i klassen. 

Jag minns hur sårad jag kände mig än idag. 

Själv svär jag inte och jag ger inte andra människor kränkande namn eller beskriver dem på ett negativt sätt. 

Det är inte för att jag är ett helgon eller moraltant, men snarare för att jag har blivit kallad kränkande namn av andra. Jag vet hur ont det gör.

Som författare och språkvetare är jag uppmärksam på hur vissa ord är neutralt, negativt eller positivt laddade. Det verkar meningslöst att använda negativt laddade ord när det inte är högst nödvändigt. 

Ord har makt och kan missbrukas.

Sköt om er vänner,

Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar