fredag den 9. marts 2018


Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon- online sedan igår



Jag är så innerligt glad att vi äntligen har ett kvinnobiografiskt lexikon som alla kan komma åt online sedan igår, Internationella kvinnodagen 2018. 

Jag önskar att det blir lika självklart att referera till SKBL i framtiden liksom man idag pratar om Svenska akademins ordlista.

Jag hoppas att detta leder till att vi gör fler statyer av kvinnor som har uträttat något under sitt liv.

Just nu finns det bara 21 statyer av kvinnor som har utmärkt sig på något vis. Jämförelsevis finns det 170 statyer av berömda män.

Jag ska påpeka att jag absolut inte har något mot att män får en staty . Jag är inte  en manshatare på något sätt. 

Mitt motiv för att ta upp detta är att jag tror det kommer hjälpa oss som samhälle om vi visar en större jämställdhet genom handling så väl som genom ord.

Vi kan visa att kvinnor har en plats i samhället, att de får ses och höras. 

"#metoo lärde oss att kvinnor inte längre håller tyst om övergrepp och våld.

Vi borde resa en staty av de kvinnor som började alla #metoo-uppropen i Sverige.

De är kvinnohjältar av idag. Vi måste komma ihåg dem i framtiden. Jag hoppas att deras namn kan läsas i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon en dag.

De ändrade vår värld för det bättre.

Sköt om er vänner,

Maria

*Du kan själv läsa lexikonet här:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar